KRISTIAN BØTCHER GÅR PÅ PENSION

"Jeg var den første ansatte - og har været en del af Nortec lige siden"

Kristian var den første
ansatte i Nortec

I 1992 blev Kristian ansat som servicetekniker for Nortec og han har været med lige siden. Men nu har han serviceret sin sidste vaskemaskine – og tømt og afleveret sin servicebil. Han er klar til næste fase i sit liv.

 

Kristian blev udlært elektriker hos el-firmaet Andersen & Mathiesen i Tørring i 1975. Efterfølgende var han en længere årrække hos Jelling Elforretning, hvor han tilegnede sig stor viden og erfaring med at servicere vaskemaskiner og tørretumblere. Det var også i de år, at Kristian mødte Tom, der i 1988 valgte at gå selvstændig med vaskeri- og
servicevirksomheden “Toms vaskeriservice”, der senere kom til at hedde Nortec.

 

“Da Tom gik selvstændig, sagde jeg, at han skulle ringe til mig, når han fik travlt i sin egen
forretning. I 1992 ringede han til mig. Jeg var den første han ansatte – og jeg har været en del af Nortec lige siden,” siger Kristian.

 

”Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at det var Kristian, jeg ville have med på min rejse med
Nortec. Jeg vidste, at Kristian er dygtig – og samtidig et enormt behageligt menneske at væresammen med. Det var mit held, at han sagde ”ja” dengang,” siger Tom Steve Madsen.

Billede
Billede

Kaffe i varmestuen på Vejle Havn

Kristian fik ansvaret for at servicere vaskerierne i Vejle, mens Tom fokuserede på Kolding-området. Hver morgen mødtes de i varmestuen på Vejle Havn, hvor de drak en kop kaffe og dannede sig et overblik over dagens opgaver – inden de kørte ud til kunderne.

“Nogle eftermiddage endte vi ude på værkstedet, hvor Toms søn, Michael, gik og reparerede vaskemaskiner og tørretumblere efter skoletid,” siger Kristian med et smil ved tanken om, at “drengen på værkstedet” i dag er direktør i Nortec.

Billede
Billede

Fyresedler i lommen og et glimt i øjet

 

Gennem de seneste 28,5 år har Nortec gennemgået en enorm udvikling og servicerer i dag flere tusinde fællesvaskerier i hele landet, og Kristian har fået 69 kollegaer.

 

“Engang var vi bare Tom og jeg, som lige kunne ringe sammen og koordinere. Nu er vi 70 medarbejdere, og så skal der nogle helt andre ting til for at administrere det. Men det er aldrig gået ud over den tillidsfulde måde, som Nortec bliver drevet på. Her får du både ansvar og frihed, og det er det, der har givet mig arbejdsglæde i alle de år,” siger Kristian.

 

Dem, der kender Kristian ved, at han altid er klar med en kæk bemærkning. Især er han kendt for sin lille blok i brystlommen.

 

“Ja, det er fyresedler,” siger han med et stort smil. “Hvis de andre ikke arter sig, så får de sådan en stukket i hånden – naturligvis altid med et blink i øjet. Det skal der være plads til,” siger han og griner.

Kristian har sat et stort aftryk på Nortec. Han har været med til at sætte barren for et tårnhøjt og kompromisløst serviceniveau - og har samtidig skabt grundlaget for et stærkt, internt miljø og fællesskab. Vi er meget taknemmelige for Kristians indsats gennem alle årene og kommer uden tvivl til at savne ham.

Billede

 

MICHAEL SAND

adm. direktør og ejer, Nortec A/S

Nyt medlem i seniorklubben

Hos Nortec har vi flere gange haft fornøjelsen af at fejre både 10- og 25-års jubilarer blandt medarbejderne. Og ligesom Kristian er en lille håndfuld medarbejdere også gået på pension. Derfor har direktør, Michael Sand, nu taget initiativ til at danne en seniorklub af tidligere Nortec-medarbejdere.

“Som medlem i seniorklubben bliver vi inviteret med, når der er personalearrangementer og den slags. Det er rart, at man ikke bare er ude – og glemt. Men det er også meget sigende for den kultur, der hersker her – og som når helt ud til os, der er meget på farten og ikke er inde på kontoret til hverdag,” siger Kristian og fortsætter:

“Det er afgørende, at vi som medarbejdere trives og har lyst til at blive her længe. Ellers kan vi ikke skabe de gode og tillidsfulde relationer til vores kunder, som vi gør. Som servicetekniker har jeg været fast tilknyttet mine kunder – og har opbygget gode relationer til dem. Det er en tillidssag – for de skal kunne stole på, at jeg vil dem og deres vaskeriløsning det bedste.”

Mere tid til landstedet i Bjerlev

Hvert år har Kristian Bøtcher kørt 50.000 kilometer i sin servicebil. Nu er det blevet tid til en ny hverdag.

“Jeg har mit eget lille landsted, så jeg skal nok få tiden til at gå. Men jeg kommer til at savne hverdagen, kollegerne og mine kunder her hos Nortec. Det er trods alt mange gode mennesker, der med ét er ude af min hverdag. Det skal jeg nok lige vænne mig til. Men til sommer kommer alle mine kollegaer ud til mig og ser mit sted. Jeg sætter et telt op i haven, og så får vi lidt godt at spise og drikke sammen. Det ser jeg frem til,” siger han.

Nortec ønsker alt godt for fremtiden og tak for nu.